Wii-underhållning.


Igår kväll hann jag med att spela lite wii-spel jag inte hunnit spela så mycket än, Wario Land och Samba de Amigo. Båda verkade lovande, och det va efterlängtat med lovande spel till Wii, det va länge sen sist. 

Wario Land: The Shake Dimensions föll jag för direkt, enkel och ren mangagrafik i ett 2D plattform spel nästan i klass med New Super Mario.

Kontrollen är enkel och funkar istort sett helt klockrent, så det är lätt att komma in i spelet. Roliga banor med fyndig användning av kontrollen, för i många spel känns wii-kontrollen påtvingad och man måste viffta och ha sig även om det känns helt onödigt, men här används en lätt skakning för att skaka pengar ut pengasäckar eller krossa stora block, annars håller man kontrollen på tvären som en NES-kontroll.

Det är ett ganska enkelt spel och man skyndar igenom banorna ganska snabbt, tycker jag i alla fall efter 2 timmars speltid och klarat 25% av spelet, vilket passar mig bra för hatar att behöva spela banor om och om igen, men det kommer jag antagligen behöva göra i slutändan, för spelet går nog egentligen ut på att samla pengar och skatter, och många av dessa springer man förbi.



Samba de Amigo är Segas gamla arkadhit, ett musikspel där man ska skaka maracas i takt med musiken, och nu är plastmaracasen utbytta till wii-kontoller. Först vart jag inte klok på spelet för kom inte ens förbi skärmen där man ska välja kontroll, för man måste genomgå ett snabbt test där man ska hålla kontrollerna rätt. Men efter jag kom på hur man skulle hålla så klarade jag tillochmed det, hemligheten va nog att hålla wiimoten i vänsterhanden.

Väl inne i spelet kändes inte kontrollen lika avancerad som den först verkade, man skakar kontrollerna uppåt, åt sidan eller neråt, i takt med att bollar paserar ringar som symboliserar de olika vinklarna man ska röra maracasen.

Men ärligt talat så är det inte speciellt medryckande, tycks inte ens som att bollarna kommer i takt till musiken, så man får mer hålla koll på dom än att hänga med i musiken. Trots det så är det ganska så underhållande, men om man ska välja musikspel så slår såklart Giutar Hero och Rockband det här med hästlängder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

BloggportalenBloggtoppen